Wikia

"Zo geel als een banaan op Chanoeka."

~ Jan Schuinslaan

Anthonius De Media (Zwaffelaere, 1 oktober 1928) is een Zwaffelaerse hoofdredacteur en vroeger journalist die algemeen beschouwd wordt als de vader van het nieuws.

Carrière Edit

Op 20-jarige leeftijd verhuisde De Media met zijn ouders naar de nabijgelegen dorpsstaat Neder-Overgem op zoek naar een betere toekomst, welvaart, hoop, geluk, roem en een blik eenhoornsvlees van tijd tot tijd, kortom, het spul waar dromen van gemaakt zijn[1]. Anthonius landde zijn eerste baan als journalist bij de streekkrant 'De Gazet van Neder-Overgem', waar hij zich, naar eigen zeggen, constant moest bewijzen als Zwaffelaer onder Neder-Overgemmers.

Zijn hard werk, gladde haren en geboende schoenen wierpen hun vruchten af, want twintig jaar later kreeg De Media de leiding over de krant. Een van de veranderingen die hij meteen doorvoerde, was de nieuwe naam 'De Neder-Overgemmer'.

Sinds augustus 2008 leidt hij eveneens de online nieuwsbron N.O.N.-Nieuws.

Spreuken Edit

De Media is gekend om zijn vele spreuken waaronder:

  • Nieuws maak je, of breek je! - lijfspreuk
  • Waar rook is, is nieuws.
  • bretellen en jarretelles tellen (voor iets) - (iets) vol spanning afwachten, uitkijken naar iets
  • Een bonte koe kauwt geen onkruid in het bos. - om iets te bereiken, moet je hard werken

Persoonlijk leven Edit

Op het kantoor van 'De Neder-Overgemmer' leerde De Media midden jaren '60 journaliste Marie-Jozef Framboos kennen, waarmee hij op 24 juli 1972 trouwde. Het echtpaar heeft geen kinderen.

De Media is gematigd pro-geel maar wordt wel vaker beschuldigd van extremistische pro-gele propaganda in zijn nieuwsbronnen. Aantijgingen die hij zelf "absurd" noemt.

Trivia Edit

  • Niet te verwarren met de Vlaamse schlagerzanger Tony Medy, wiens echte naam trouwens Archibald Vlassenwasser is.
  • Anthonius' achternaam betekent "van Media" en verraadt een Italiaanse afkomst.

Voetnoten Edit

  1. Tijdens de eenhoornsvleesdrooglegging van de jaren '30 had men in het openbaar vaak over "het spul waar dromen van gemaakt zijn", dat na de drooglegging een slogan werd voor eenhoornsvlees in blik.

Around Wikia's network

Random Wiki