Wikia

"Ik tel bretellen en jarretelles voor de memoires van Marie-Jozef, bijna even veel als voor die van mezelf."

~ Dr. Kattenman

Oudvrouwtje.jpg

Marie-Jozef Framboos, drievoudig winnaar van de Pioniers Prijs.

Marie-Jozef Framboos (Neder-Overgem, 18 juli 1925) is een Neder-Overgemse journaliste. Ze won al drie maal de Pioniers Prijs op de Neder-Overgem Awards (N.O.A.).

Carrière Edit

Framboos begon haar journalistieke carrière na de eerste wereldoorlog bij de streekkrant 'Het Neder-Overgems Blad'.

In 1956 stapte ze over naar de grootste (en enige) concurrent van de streekkrant: 'De Gazet van Neder-Overgem' dat in 1968 onder leiding kwam te staan van Framboos' huidige echtgenoot, Anthonius De Media en de nieuwe titel 'De Neder-Overgemmer' kreeg. De journaliste getuigt dat 'Het Neder-Overgems Blad' haar in de tweede helft van de jaren '60 niks meer te bieden had. Dat kwam voornamelijk doordat de krant Framboos enkel nieuws liet brengen over dieren, terwijl de journaliste juist zo veel belang hecht aan het menselijke aspect ervan.

Momenteel schrijft ze ook voor N.O.N.-Nieuws, eveneens geleid door haar man Anthonius.

Persoonlijk leven Edit

Op 24 juli 1972 trouwde Framboos met De Media. Wegens "artistieke integriteit' koos ze ervoor haar oorspronkelijke achternaam te behouden. Het echtpaar heeft geen kinderen.

Marie-Jozef heeft één broer, Sjarel die voorzitter is van het Neder-Overgems parlement.

Prijzen Edit

  • 1925 - De Pioniers Prijs (N.O.A.) - prijs voor de eerste vrouwelijke inwoner Neder-Overgem
  • 1946 - De Pioniers Prijs (N.O.A.) - prijs voor de eerste vrouwelijke journalist van Neder-Overgem
  • 1975 - De Pioniers Prijs (N.O.A.) - prijs voor de eerste vrouwelijke vijftig-jarige van Neder-Overgem

Framboos wordt nu reeds getipt voor de Pioniers Prijs van 2025, wanneer ze honderd jaar oud zal zijn, levend of dood.

Around Wikia's network

Random Wiki